KESELAMATAN BERKAYAK

 I.    Punca Kemalangan

l  Tidak memakai jaket keselamatan.

l  Peralatan yang tidak sesuai.

l  Kayak berseorangan diri.

l  Cuaca (hujan atau ribut).

l  Tahap kecergasan dan kemahiran yang rendah.

l  Penggunaan alkohol dan dadah.

l  Panik apabila melalui situasi yang mencurigakan.


II.    Langkah-Langkah Keselamatan

l  Memakai jaket keselamatan.

l  Membuat satu float plan.

l  Memahami kemampuan dan keterbatasan diri sendiri.

l  Memahami keadaan cuaca.

l  Tidak kayak keseorangan diri.

l  Sesuaikan kelengkapan dalam kayak mengikut tahap beban dan kemampuan kayak.


III.    Panduan Langkah Keselamatan

1)        Safety line 1 (tali kayak)

- Menghubungkan antara penumpang dengan kayak sekurang-kurangnya 2.5 meter.

- Ia juga berfungsi supaya penumpang boleh menarik kayak tanpa berenang kepadanya.

2)        Safety line 2 (tali paddle)

- Menghubungkan antara kayak dengan pendayung.

3)        Kayuhan

-  Teknik kayuhan yang betul dapat membantu mengekalkan stamina ketika berkayak.

4)        Bebanan dan Rintangan

- Cara mengawal bebanan dalam kayak adalah sangat penting agar tiada kecelakaan akan berlaku.

5)        Ketika Kayak Jatuh Dalam Air

- Pastikan tidak gelabah ataupun panik.

- Harus bertenang ketika menaikkan kembali kayak tersebut.


IV.    Isyarat dan Komunikasi 

Isyarat Menggunakan Dayung :

  • Berhenti
        Dayung dipegang melintang, kemudian diangkat melewati kepala.
  • Berkumpul
        Dayung diangkat tegak keatas dan daun dayung disejajarkan dengan depan perahu.
  • Belok Arah
        Dayung diletakkan melintang sesuai arah tujuan.
  • Pertolongan
        Dayung diangkat ke atas dan kemudian digerakkan kekiri-kanan
  • Kembali
        Dayung diangkat tegak lurus dan ditegakkan, kemudian di gerakkan ke depan dan kebelakang yang mana isyarat ini menandakan semua pendayung kumpul di satu tempat dimana, sesuai dengan posisi perahu tempat dimana dayung di gerakkan.





V.    Isyarat Menggunakan Pendayung 

Ø     Berhenti

- Kedua-dua tangan memegang pendayung secara melintang dan diangkat melebihi kepala.



Ø     Berakit/Rafting
- Dayung diangkat tegak ke atas dan dayung disamakan dengan depan perahu.



Ø     Arah Pergerakan
- Untuk bergerak ke kiri, pendayung diletakkan secara melintang di belah kiri.

- Begitu juga jika ingin bergerak ke kanan.



Ø     Kecemasan
- Dayung diangkat ke atas, kemudian digerakkan ke kiri dan ke kanan.



Ø     Call Off
-
Dayung diangkat tegak lurus dan ditegakkan.

- Dayung digerakkan ke depan dan ke belakang dimana isyarat ini menandakan semua orang untuk berkumpul di suatu tempat dan juga sesuai dengan posisi perahu.




Comments

Popular posts from this blog

JENIS-JENIS KAYAK

TEKNIK-TEKNIK ASAS ORIENTEERING

SEJARAH PERKEMBANGAN KAYAK