SEJARAH PERKEMBANGAN KAYAK

I.    SEJARAH PERKEMBANGAN KAYAK GLOBAL.

Seawal peradaban manusia, aktiviti berkayak telah dijalankan secara meluas. Sebagaimana yang diketahui umum bahawa 75% kawasan dunia meliputi air. Sehubungan itu, manusia pada zaman dahulu telah menggunakan jalan air sebagai sumber pengangkutan utama mereka. Pengembaraan melalui jalan air lebih cepat berbanding darat. Malahan kebanyakkan kawasan penempatan manusia dahulu juga berpusat di pinggiran sungai. Oleh hal demikian masyarakat dahulu telah menggunakan kayu-kayu hutan tropika untuk membuat kenderaan air dengan cara menebuk atau membakar teras kayu. 

Penghuni-penghuni Artik pua mempunyai sumber kayu yang terhad, namun begitu mereka memiliki banyak sumbe kulit dan tulang darimikan paus dan anjing laut. Oleh itu mereka membina kerangka kanu dari kayu atau tulang binatang dan disaluti dengan kulit binatang. Kenderaan tersebut dipanggil Inuit ataupun Kayak Eksimo. Ketiga- tiga situasi ini telah melahirkan pelbagai reka bentuk kanu. Sehingga kini, kebanyakkan kayak dan kanu yang digunakan masih lagi mengekalkan ciri-ciri diatas. Namun begitu, seiring dengan perkembangan teknologi, terdapat beberapa perubahan drastik dari segi bahan, saiz dan berat serta bilangan pendayungnya.

Akhir sekali, John MacGregor adalah seorang pelaut British yang berbangsa Scott. Oleh kerana sering menggembara keseluruh pelusuk, beliau memperolehi pelbagai pengalaman. Pengalaman utama yang beliau peroleh ialah tentang bagaimana orang Eksimo membina dan mengendalikan kayak mereka. 

John MacGregor 


II.    SEJARAH PERKEMBANGAN KAYAK MODEN.

        Pada tahun 1865, beliau telah mencipta sebuah kayak moden berdasarkan kayak yang beliau saksikan di Artik. Kayak ini dinamakan Rob Roy. Sepanjang tahun 1865 hingga 1867, beliau telah menjelajah hampir kesemua sungai-sungai di Eropah dengan menggunakan kayak ciptaanya ini. Pada tahun 1866, kelab kanu pertama didunia telah ditubuhkan di Twickenham England. Kelab ini telah bertanggungjawab mempopularkan sukan kanu di seluruh England terutama di kalangan pelayar dan golongan atasan British. 

7 tahun kemudian, kelab ini telah dianugerahkan gelaran Diraja oleh Ratu Victoria. Sehingga hari ini, kelab ini telah melahirkan ramai pengiat aktiviti kayak. Persatuan Kanu British telah ditubuhkan pada tahun 1887 dan memainkan peranan besar dalam memperkenalkan aktiviti berkayak seluruh England dan dunia. Selepas perang Dunia Kedua, namanya telah diubah menjadi persekutuan kanu yang terkenal dan terulung di dunia. Sejarah kayak moden bermula ekitar 1960 an. Ia diperkenalkan oleh pelaut British yang berpengkalan di Woodlands, Singapura. Namun begitu ia tidak popular dikalangan umum kerana kegiatannya hanya tertumpu dikalangan anggota tentera dan kakitangan kanan kerajaan sahaja.

Akhir sekali, aktiviti pertandingan kayak mula berkembang seawal tahun 1924 dimana acara perut telah diperkenalkan sebagai acara pecut telah diperkenalkan sebagai acara pertunjukkan disukan Olimpik ke VII di Paris. Dua belas tahun kemudinnya, iaitu pada tahun 1936, acara pecut telah dipertandingkan secara rasminya di Sukan Olimpik Berlin. Pada tahun 1949, kejohanan slalom Dunia telah dianjurkan di Geneva. Awal tahun 60an pula menyasikan acara menuruni jeram diperkenalkan. Selepas itu, perkembangan pertandingan sukan kayak terus bercambah dari kanu polo, surfing hinggalah ke acara ‘rodeo’. 

'The Rob Roy Kayak'


III.    PERKEMBANGAN KAYAK DI MALAYSIA

Di negara kita, kegiatan berkayak telah bermula seawal peradaban manusia. Tujuan utamanya ialah sebagai medium pengangkutan dan pedagangan. Antara kanu yang mula-mula digunakan ialah sampan kotak, perahu dan kolek. Aktiviti berkayak pada masa itu juga dipraktikan dimaktab-maktab perguruan di seluruh negara. Guru-guru yang mengikuti kursus Pendidikan Jasmani pada masa itu telah membina beberapa unit kayak kanvas dan menjalankan pelbagai ekspidisi kayak di seluruh negara. Sekitar tahun 1970an Pulau Pinang telah pelopori aktiviti kayak negara. Aktiviti tumpuannya ialah ekspidisi kayak di seluruh negara. Antara kejohanan yang telah dianjurkan ialah kejohanan Merentas Selat Pulau Pinang dan Kejohanan mengelilingi Pulau Pinang. 

Pada tahun 1980an ‘Penang Canoe and Recreation Club’ telah ditubuhkan. Ia merupakan kelab kanu pertama ditubuhkan di Malaysia. Namun begitu, aktiviti hanya tertumpu di sekitar Pulau Pinang dan tidak berkembang menyeluruh ke serata Malaysia. Kementerian Belia dan Sukan kemudiannya telah berusaha merangsang kegiatan kayak di seluruh Malaysia. Program Malaysia Cergas merupakan indikator utama perkembangan aktiviti ini. Bantuan kewangan dan peralatan berkayak telah disalurkan ke seluruh negara. Aktiviti ekspedisi meupakan tumpuan utamanya. Aktiviti kayak telah tercatat dalam lembaran sejarah negara pada tahun 1988 apabila buat kali pertama dua orang anak Malaysia telah berjaya mengeliling Semenanjung Malaysia menggunakan kayak solo. Pengembaraan sejauh 1846 km telah mengambil masa selama 63 hari. Kejayaan ekspedisi telah menjana bagi perkembangan aktiviti kayak negara. 

Cabaran-cabaran kayak telah dipertingkatkan lagi sehingga terlaksananya ekspedisi-ekspedisi merentas lautan antarabangsa seperti Ekspedisi Kayak Nusantara Johoe-Surabaya-Bali dan Ekspedisi kayak Antarabangsa Merentas Selat Inggeris. Acara pertandingan kanu pula diperkenalkan seawal tahun 1980 an di Pulau Pinang. Pada tahun 1990, persatuan kanu Kuala Lumpur telah menganjurkan Regatta Kanu Kebangsaan yang pertama di Tassik Titiwangsa. Persatuan Rekreasi Wilayah Persekutuan (PERWIP) pula telah menganjurkan pertandingan kayak arus deras di Taman Negara. 

Di samping itu, tahun 1991 seiring dengan perkembangan aktiviti berkayak sebagai satu displin sukan, atlit-atlit kayak Malaysia telah mencapai beberapa kejayaan gemilang di peringkat antarabangsa. Aziz bin Ahmad dari Johor telah memenangi pingat gangsa dalam acara TK1 1000m di Kejohanan Kanu Asia Jepun pada tahun 1991. Bidang slalom pula mencatat sejarah apabila Salehuddin Ayob telah melayakkan diri ke sukan Olimpik1996 di Atlanta, Skuad Kayak Sukan SEA 1997 ke Jakarta telah merangkul 3 pingat gangsa melalui penampilan pertama mereka di arena sukan SEA. 

Akhir sekali, kayak telah dimajukan lebih lanjut menjadi beberapa jenis termasuk: berkayak di air putih whitewater kayaking, bot bermain playboats, surfing, kayak laut, perlumbaan air tenang, berkanoe slalom, polo kanoe dan riadah. Jenis-jenis ini boleh dipecahkan lagi. Kayak moden diperbuat daripada plastik, fiberglass, kevlar, serat karbon, kanvas atau kayu. Terdapat bot duduk di atas yang dimajukan, juga dipanggil kayak dan dikendalikan dengan pendayung dua belah. 




Comments

Popular posts from this blog

JENIS-JENIS KAYAK

TEKNIK-TEKNIK ASAS ORIENTEERING